söndag 30 oktober 2011

Denna underbara bakmaskin.

Köpte en bakmaskin på LIDl för runt 500 :- ca för 2 månader sen och den har använts flitigt :) Jag minns att min mamma hade en sån på 90-talet men då fick man ut en degklump (eller så var det hon som gjorde helt fel) men dessa bröd blir precis som bröd man köper.

Det är många som inte vet vad en bakmaskin gör och detta ska jag reda ut nu: Du har ett recept, du följer receptet och lägger i alla ingredienser i bakmaskinsformen, du stänger locket, väljer program, trycker start och simsalabim så har du nybakat bröd efter nån timma. Det doftar underbart ska jag tala om! Det kan tyckas att det tar lång tid (mellan 2-3 timmar) men oas så skulle det säkert ta lika lång tid för jäsning och knådning och allt annat tråkigt som måste göras vid brödbakning som man nu slipper ;)

Jag har kommit fram till ett härligt recept på fullkornsbröd som jag har prövat mig fram till och det tänkte jag dela här:
3 dl ljummen mjölk, 50g smör, 1 dl brödsirap, 300g dinkelmjöl, 250g grahamsmjöl, 1tsk salt, 1/2 tsk socker, 6 msk solrosfrön, 4 msk russin, 12g torrjäst som hälls på sist.

Och sen är det bara att njuta med! mmmmmmmmmmmmmmmmm ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar